Les 10: Hoe Bouw je Zelfdiscipline op?

Blogger. Denker. Mentor.

Les 10: Hoe Bouw je Zelfdiscipline op?

Nu, we weten dat we veel meer wilskracht hebben dan dat we denken. 

Volgt het volgende, Wanneer onze niveaus van wilskracht onder een bepaalde drempel komt te zitten, dan komen we in een staat van ego uitputting waarin het veel moeilijker wordt om vast te houden aan onze gewoonten. 

Hoe kunnen we de hoeveelheid wilskracht vergroten die we kunnen gebruiken voordat we deze staat binnengaan? Hoe kunnen we onze zelfdiscipline vergroten? 

Tussen 1999 en 2006 werden veel onderzoeken uitgevoerd door Professor Roy Baumeister, die een van de pioniers is van onderzoeken naar wilskracht.

Hij nam grote groepen mensen mee en testte hen op hoeveel wilskracht ze aanvankelijk hadden door ze te dwingen bepaalde wilskracht oefeningen te doen. 

Dit deden ze door bijvoorbeeld te testen hoe lang ze konden werken aan een onoplosbare puzzel voordat ze opgaven. 

Vervolgens splitste hij deze groepen: de 1e groep was de controlegroep en ze werden gewoon verteld om naar huis te gaan en terug te komen in 2 weken.

De 2e groep werd verteld om deel te nemen in een verscheidenheid van verschillende taken, waarvan sommigen te horen kregen dat ze hun houdingen moesten verbeteren.

sommigen kregen te horen dat ze moesten proberen hun niet-dominante hand te gebruiken voor taken zoals tanden poetsen en deuren openen en anderen werden zelfs verteld om de woorden die ze in hun zinnen gebruikten actief te veranderen, zoals het verwijderen van het gebruik van vul woorden zoals: uhm, en, enz. 

Deze groepen werden verteld om actieve houding aan te nemen en zich aan deze veranderingen te houden gedurende de komende 2 weken en dan terug te komen. 

Tot Baumeisters verrassing hadden alle groepen die groepen die gevraagd werd om controle te krijgen over hun leven een significante toename in hun niveaus van wilskracht, na een periode van 2 weken. 

In tegenstelling tot de controlegroep die geen verandering zag. 

Goed, dus wat betekent dit? Wilskracht is net een spier: wanneer je constant traint gedurende lange perioden dan betekent het dat je spieren sterker worden, dat ze groeien en je meer gewichten kunt tillen. 

Wilskracht werkt exact hetzelfde. Wanneer je actief probeert om iets in je leven te veranderen dan gebruik je wilskracht. 

Je zult in staat zijn om meer wilskracht te gebruiken zonder te komen in de staat van ego uitputting.

Jouw wilskracht spier zal sterker worden en dit verklaart waarom ‘’sleutel-steen gewoonten’’ zo krachtig zijn.

Hieronder zal ik een kort fragment uit een vorige les gebruiken. 

Hier spraken we over hoe sommige mensen bepaalde gewoontes veranderen en hun hele leven veranderd. 

De sleutel-steen gewoonte is zo effectief dat je door het vasthouden aan enkele gewoontes je wilskracht getraind wordt. 

Wanneer deze sterker wordt heb je meer kracht om de andere gewoontes in je leven te veranderen.

Wat kunnen we doen met deze kennis? 

Het laat ons zien, hoe belangrijk het is om vast te houden aan onze ‘’sleutel-steen gewoonte’’.

als we onszelf aan deze hoofd gewoonte kunnen houden en die lijn van maximale automatisme kunnen bereiken, zal het betekenen dat de hoeveelheid zelfdiscipline die we hebben ook drastisch zal toenemen en dit is de reden dat ik deze lessenreeks zo heb gestructureerd. 

Hierdoor kunnen we de nadruk leggen op het bouwen van een sleutel-steen gewoonte in plaats van ons te concentreren op het wegwerpen van onze slechte gewoonte. 

Daarom merk je dat de overgrote meerderheid van de extreem succesvolle mensen een obsessie hebben met zelfontwikkeling. 

ze zijn altijd op zoek naar manieren om hun leven te verbeteren en ze zullen het misschien niet weten.

maar deze obsessie met verbetering. maakt ze sterk genoeg om de taken die hen zo succesvol maken te volbrengen. 

Dus door dit in je geest(gedachte/hersens) te plaatsen, door actief te proberen je leven te veranderen en geïnteresseerd te zijn in zelfontwikkeling. 

kun je vasthouden aan die sleutel-steen gewoonte. waardoor je sterker, rijker en meer zelfcontrole krijgt. 

dus blijf sterk en ga door omdat je elke dag sterker wordt, zolang je je hier aan houdt. 

Hierbij een korte samenvatting over wat je moet weten over wilskracht.

op dit moment in de lessenreeks moet je al bezig zijn met het opbouwen van je sleutel-steen gewoonte, Als je merkt dat je zwak bent, vergeet dan niet dat je in principe alleen hoeft op te staan en vast te houden aan deze gewoonte. Zo zal je veel sterker worden als persoon. 

In de volgende les gaan we het hebben over de effecten van onze sociale omgeving op onze gewoonten.

daarnaast, hoe je met sociale vaardigheden slechte gewoonten kunt overwinnen.

bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl
of laat een reactie achter
                       als je dit een waardevolle les vindt!                             DOWNLOAD GRATIS HET VOLLEDIGE E-BOEK HIER

wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *