Les 2: Hoe werken gewoonten WERKELIJK? (de waarheid)

Blogger. Denker. Mentor.

Les 2: Hoe werken gewoonten WERKELIJK? (de waarheid)

In deze les gaan we praten over hoe gewoontes werken en hoe deze gestructureerd zijn? Want bedenk goed: onze strategie voor de komende maanden is om al onze energie te richten op het creëren van goede nieuwe gewoonten. Om dat te kunnen doen zullen we moeten begrijpen hoe ze werken!
Psychologen weten dat er een bepaalde structuur is die alle gewoonten volgen. Er zijn tientallen modellen die we kunnen selecteren – maar voor de doeleinden van deze lessen gebruik ik mijn persoonlijke favoriet: ‘’het gewoonte loop model”. 
Dit doe ik zodat het goed gevolgd kan worden door iedereen. Dit model werd geïntroduceerd door Charles Duhigg in zijn boek “the power of habit”¹. Het gewoonte loop model bevat 3 stappen.
Stap 1: De Trigger. 
De trigger kan in vele gedaanten en vormen komen! Het kan iets in jouw omgeving zijn zoals een object, een geluid of een geur, het kan ook een bepaald moment van de dag zijn. Een locatie of zelfs een emotie. Wat het ook is, de trigger heeft één doel. Namelijk dat het je hersenen vertelt dat de gewoonte moet beginnen en dat is waar de volgende stap over gaat.
Stap 2: De Routine.
De routine is feitelijk de gewoonte zelf. Het is het gedrag dat je uitvoert. Is jouw slechte gewoonte om sigaretten te roken? Dan valt het actief oppakken van een pak sigaretten, deze aansteken en oproken onder stap 2: de routine.
Stap 3: De Beloning. 
De beloning kan in vele gedaante en vormen voorkomen en het verschilt per individu. Het kan zelfs een combinatie van verschillende dingen zijn. 
Voor het voorbeeld van het roken van sigaretten, zou het een snelle piek in ons dopamine level kunnen zijn die nicotine biedt. 
Het kan een pauze zijn van het werk. Het zou zelfs het goede gevoel kunnen zijn dat ontstaat door te socialiseren met mensen als je graag in groepen rookt. 
De reden dat een gewoonte loop, een loop wordt genoemd is vanwege de beloning. Als de beloning voor de gewoonte genoeg verzadigd is. 
Dan bedenken je hersenen dat wanneer die trigger verschijnt en we behouden deze routine dan volgt er een beloning. 
Dit blijft zich herhalen waardoor men een probleem heeft waar je niet meer uitkomt oftewel je bent beland in een vicieuze cirkel.
Dus de volgende keer dat de trigger verschijnt. Zegt je brein: “Oh kijk, het is die trigger, als we dezelfde routine als de vorige keer volgen krijgen we een goede beloning!” En iedere keer als je de beloning bereikt, wordt deze specifieke loop sterker en sterker. 
Tot het punt waarop je niet eens meer hoeft te denken aan de gewoonte, je doet het gewoon. Wanneer je dit punt bereikt dan kunnen we spreken van een bewuste gewoonte die zich verplaats heeft naar een onbewuste gewoonte.
Nu denk je vast: ‘’goh, leuke informatie maar hoe kan ik dit precies toepassen zodat ik mijn eigen verslaving kan overwinnen?!’’ Dit is belangrijk, omdat het je de mogelijkheid biedt om de trigger → routine → beloning cyclus van je verslaving te ontdekken. Wanneer je weet wat deze routine voor jou inhoudt is het makkelijker om deze om te buigen naar iets positiefs of zelfs volledig te laten verplaatsen.
Het is belangrijk om de trigger voor jouw verslaving te achterhalen omdat dit de triggers zijn die in jouw leven zullen blijven verschijnen. Je kunt deze triggers gebruiken om ze te hechten aan meer positieve routines zoals bijvoorbeeld fitness of meditatie. 
Als we ons brein kunnen trainen om deze signalen te associëren met die routine, zullen we met succes een slechte gewoonte vervangen hebben met een goede gewoonte. We zullen dieper ingaan op dit concept, gedurende deze lessenreeks. 
Nu is het belangrijk om bewust te worden van wat jouw beloning is. Door dit te doen zul je de drijvende kracht achter je verslaving ontdekken. 
Laten we zeggen dat je realiseert dat de beloning voor je pornografische gewoonte is dat het je helpt stress te verlichten. Misschien heb je een zware dag op je werk gehad of je had een slechte interactie met een persoon die je dierbaar is.
Sommigen van ons wenden zich tot pornografie om dit soort stress te verlichten. Als dat het geval is, moeten we dit probleem aanpakken. Je zult niet plotseling stoppen met stress te hebben in je leven. 
We moeten dus een gewoonte kiezen die stress kan verlichten. Een goed voorbeeld hiervan. Is de gewoonte om zware gewichten te tillen. 
Onthoud dat gewoonten niet echt kunnen worden gewist. De trigger en beloning kunnen niet echt worden veranderd. Maar we kunnen de routine veranderen en dat is het idee achter dit hele boek. 
VERVANGEN! –  NIET WISSEN.
Wat ik wil dat je nu doet is een pen en papier pakken en beginnen met het schetsen van deze nare gewoonte. Loop door je eigen verslaving heen. De routine is vrij duidelijk,  dat is namelijk de slechte gewoonte zelf. De trigger kan het vervelendst zijn. 
Meestal is er meer dan één trigger aanwezig. Er zijn verschillende situaties. Wanneer we ons nauwgezet over geven aan onze verslaving. Dus: denk aan zoveel mogelijk triggers en schrijf deze op. 
Dit zijn de triggers van vroeger, die ik had opgeschreven toen ik bezig was met het overwinnen van mijn eigen verslaving. Zo heb je een goed voorbeeld van de triggers die je eventueel kunt hebben. “Eeuh, als ik een conflict had, als ik me afgewezen voelde, als ik mijn telefoon of laptop op mijn bed had voordat ik ging slapen”. Wanneer je deze in kaart brengt is het makkelijker om ze door de dag heen te herkennen.
Als het gaat om het identificeren van de beloningen kan dit ook bedrieglijk zijn. Ten eerste gaat iedere slechte gewoonte die verslavend is gepaard met een verhoging van het dopaminegehalte. 
We moeten dieper graven en ontdekken wat de belangrijkste beloningen zijn waar we naar hunkeren. In het boek “the power of habit keek Charles Duhigg naar zijn slechte gewoonte, namelijk dat hij elke dag koekjes at. 
Op het eerste gezicht zou je denken dat de beloning waarschijnlijk “de suikerrush” is of de tevredenheid van geen honger meer hebben. 
Maar Duhigg ontdekte al snel dat het eigenlijk de beloning van het socialiseren was. Omdat hij zou opstaan van zijn bureau, naar de cafetaria zou lopen, het koekje zou kopen en met zijn collega’s zou praten.
Hij ontdekte dit. Door op te merken dat alleen het eten van het koekje niet genoeg was om hem tevreden te houden. Hij zou altijd meer willen. 
We moeten nadenken over onze eigen verslaving, met een soortgelijke aandacht voor detail. 
Een slechte gewoonte zoals pornografie kan je een gevoel van validatie geven. Omdat er voor jou hersenen, honderden meisjes zijn die met je naar bed willen. Een andere beloning kan zijn dat het je helpt in slaap te vallen. 
Het kan ook iets zijn dat stress verlicht. Misschien is het iets dat je het gevoel geeft dat je iets bereikt hebt, er zijn vele mogelijkheden. De enige manier om echt te bepalen wat je beloningen zijn, is door je eigen leven te analyseren.
Als je iemand bent die niet de behoefte voelt om te masturberen nadat je de hele dag hebt doorgebracht met je vrienden en een geweldige tijd hebt gehad, dan is de beloning voor jouw verslaving misschien dat het moet voldoen aan jouw sociale behoeften. 
Wanneer je een dag na het voelen van stress van werk, een massage behandeling neemt. Kan het feit zijn dat dit het oplossing is voor je ongewenste gewoonte. Het is dus aan jou om dit deel zorgvuldig te overdenken en te veronderstellen wat nou precies de beloningen zijn voor jouw verslaving. 
De kans is groot dat je dit diagram niet in één keer afmaakt. Je gaat waarschijnlijk een aantal triggers bedenken en tot het besef komen wat de beloningen zijn tijdens de gehele week. Zorg ervoor dat je die toevoegt aan je diagram, want het gaat een uiterst belangrijke rol spelen om je verslaving te temmen.
In onze volgende les gaan we praten over hoe lang het duurt om een gewoonte te vormen. Daarover bestaat een enorme misvatting. Mensen zeggen dat het 21 dagen kost, sommigen zeggen dat het 90 is. Voor het grootste deel zijn deze allemaal verkeerd!

bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl 

als je dit een waardevolle les vindt!
DOWNLOAD dan hier het VOLLEDIGE E-BOEK 
wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *