Les 3: De 2 Grootste Misvattingen over het Opbouwen van Gewoonten!

Blogger. Denker. Mentor.

Les 3: De 2 Grootste Misvattingen over het Opbouwen van Gewoonten!

In deze les gaan we de twee grootste misvattingen ontmaskeren die mensen hebben over het opbouwen van gewoonten. De eerste misvatting heeft te maken met de tijdsduur die gelinkt is het aan daadwerkelijk vormen of afbreken van een (slechte) gewoonte.  
Je hebt waarschijnlijk op een bepaald moment in je leven gehoord: “Het duurt 21 dagen om een gewoonte op te bouwen” maar dit is een misvatting. Deze misvatting stamt eigenlijk af van een man genaamd Maxwell Maltz. 
Maltz was een plastisch chirurg in de jaren 60 en hij merkte dat zijn klanten zich ongemakkelijk voelden wanneer zij een nieuwe neus kregen of een andere soort gezichtsreconstructie kregen. 
Maltz merkte uiteindelijk op dat het ongeveer 21 dagen duurde voor de mensen om zich normaal en comfortabel te voelen met de aanpassing. Het grappige is dat hij deze eenvoudige observatie nam met weinig tot geen wetenschap als bewijs! 
Hij verklaarde dat het 21 dagen duurt om een gewoonte te vormen of te verbreken (in zijn boek Psycho Cybernetics). Dit is een zelfhulpboek dat vervolgens een bestseller werd. 
Op een gegeven moment namen mensen het over dat het dus 21 dagen duurt, om een gewoonte op te bouwen.
Nu duidelijk is dat de theorie van Maltz niet klopt: hoe lang duurt het nu echt om een gewoonte te vormen of af te breken? 
Betrouwbare recente studie dat uitgevoerd is door Dr Phillapa Lally, College Van Londen, vond dat het eigenlijk afhankelijk was van een aantal zaken. 
Ze keken naar een groep mensen en hielden bij hoe lang het duurde voordat ze een punt van “maximale automatisme” bereikten voor meerdere verschillende gewoonten. 
Oké, voor degenen onder ons die niet weten wat er bedoeld wordt met het maximale automatisme, hieronder een korte uitleg:
Dit betekent eigenlijk niets anders dan een herhaalde vermindering van tijd die je besteedt aan een specifieke taak. 
Bijvoorbeeld: als ik je vertelde dat je je schoen moet veteren. Hier zou je in principe niet hard over na hoeven te denken. De kans is groot dat je je schoenen vaak genoeg hebt geveterd dat het punt van maximale automatisme al is bereikt. 
Een routine wordt beschouwd als een volledig ingebedde gewoonte. Wanneer het hoogste punt van automatisme bereikt wordt. 
Uit het onderzoek bleek dat elke routine die er is de zogenoemde automatisme lijn bevat. Een punt waar je de routine vaak genoeg hebt herhaald. Dat het zo automatisch mogelijk wordt, als maar kan zijn! Op dat moment is je routine een volledige “eigen gemaakte” gewoonte. 
Deze studie heeft uitgewezen dat het 2 tot 9 maanden kan duren met een gemiddelde van 66 dagen om deze lijn te bereiken. Het hangt allemaal af van hoe ingewikkeld en hoe moeilijk de routine is. Bijvoorbeeld, de routine van het nemen van je supplementen in de ochtend. 
Dat hoeft maar 3 weken te duren waarin het de automatisme lijn bereikt. Voordat het een volledig ingebedde gewoonte wordt, waar je niet eens over na hoeft te denken om het te doen. 
Aan de andere kant kan een routine van naar de sportschool gaan en trainen, 6 maanden duren voordat het deze lijn bereikt. Dus voor jullie allemaal die denken: ‘’o, ik hoef me alleen maar aan deze routine houden gedurende 21 dagen’’ > dit klopt niet! 
Je moet begrijpen dat het een lange, lange reis gaat worden. Een reis die bijna een jaar in beslag kan nemen, afhankelijk van wat voor soort gewoonte je probeert af te bouwen. De vraag die nu waarschijnlijk eng voor veel van jullie lijkt is: ‘’maar hoe blijf ik vasthouden aan deze gewoonten zonder ‘’één hele dag’’ in een jaar te missen? 
Dit brengt ons bij veel voorkomende misvatting 2: 
De tweede misvatting is dat je meteen denkt dat alles voor niets is geweest als je een keer een terugval hebt. Veel van ons hebben de alles of niets denkwijze. We denken: ’’Zodra de streak eenmaal verbroken is, is alles voor niets geweest dus al dat harde werk is voor niets geweest. 
Maar dit is ver van de waarheid. Een aanzienlijk aantal mensen in hetzelfde onderzoek miste een dag of twee, tijdens het opbouwen van een nieuwe gewoonten. Misschien waren ze moe of misschien zijn ze het gewoon vergeten. 
Onderzoekers hebben gebruik gemaakt van deze mogelijkheid om naar de effecten op de automatisme lijn te kijken en tot hun verbazing ontdekten ze dat het missen van een enkele dag geen duidelijk effect op je voortgang heeft. De hoeveelheid voortgang verlies was gelijk aan bijna niet bestaand(nihil). 
Ze merkten echter wel dat indien je blijft terugvallen, je veel vooruitgang mist. Denk bijvoorbeeld aan minder dagen naar de sportschool gaan. 
De hoeveelheid van dit verlies van exponentieel. Dus 2 dagen missen was aanzienlijk slechter dan het missen van één dag (logisch) omdat je dit steeds blijft herhalen. 
Dit betekent dat we onze denkwijze moeten veranderen. Het gaat niet gebeuren door te hopen voor een wonder, maar we moeten juist ons best doen om de gewoonte in kwestie aan te houden voor zo lang mogelijk tot het zogenaamde maximale automatisme lijn is bereikt. 
Dan is de kans namelijk aanzienlijk kleiner dat je terugvalt. Studies hebben aangetoond dat 90% van alle mensen wel eens een terugval hebben bij het overwinnen van een verslaving of bij het opbouwen van een nieuwe gewoonte. 
Wat belangrijk is, is dat jij jezelf dwingt om de volgende dag terug te gaan naar het opbouwen van je betere ik. Je moet hierdoor weerstand kunnen bieden aan het verlangen om te ‘’binge’’ oftewel tegen jezelf strijden om te voorkomen op nog een terugval. 
Dat is het moment waarop je de daadwerkelijke voortgang gaat inzien. Zodra je de maximale lijn hebt bereikt, zal het een automatisme voor je worden.
Dus: nu je weet hoe gewoontes werken en hoe lang het echt duurt om een gewoonte te vormen is het nu tijd voor ons om samen een gewoonte te kiezen. 
Er zijn tientallen goede gewoonten die allemaal gunstig zijn. We gaan een aantal van hen behandelen. We gaan er één uitkiezen en richten ons daarop, voor de rest van deze lessenreeks. 

Onthoud dat onze strategie is om goede nieuwe gewoontes aan te nemen, zodat ze uiteindelijk je huidige verslaving kunnen vervangen.

bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl

 
als je dit een waardevolle les vindt!
DOWNLOAD dan hier het VOLLEDIGE E-BOEK 

wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *