Les 4: 3 Gewoonte die je Leven zullen veranderen!

Blogger. Denker. Mentor.

Les 4: 3 Gewoonte die je Leven zullen veranderen!

In deze les gaan we het hebben over een aantal van de beste gewoontes om aan te leren, zodat je er één kunt kiezen waaraan je gaat werken voor de rest van deze lessenreeks. 
Maar voordat we ingaan op de verschillende gewoontes die je zou moeten overwegen. Zal ik je een kort verhaal vertellen. 
Piet was je gemiddelde vent, hij was rond de 30 jaar oud. Hij had een fatsoenlijke baan. Hij was niet erg fit, maar tegelijkertijd had hij ook geen overgewicht. Hij deed het oké in het leven. 
Maar zoals de meeste mensen had hij enigszins een verslaving. Zijn verslaving was roken. Hij zou 4 of 5 sigaretten per dag roken, wat niet al te slecht is maar hij wist dat het een probleem was. 
Op een gegeven moment ontmoet Piet een meisje. Haar naam is Helena en ze hadden meteen een klik. Maar Helena was echt tegen roken en wilde dat Pietje zou stoppen. Piet was verliefd en hij wist dat ze gelijk had. Dus besloot hij om alles te geven en voor altijd te stoppen. Het beëindigen was niet zo erg voor Piet. 
Het kostte hem een lange tijd maar na een jaar was hij in staat om voorgoed te stoppen met roken. Dat was echter niet het enige dat veranderde aan Piet. Hij begon naar de sportschool te gaan. Hij slaagde erin wat vet te verliezen en wat spieren op te bouwen. Hij begon ook wat meer te lezen. 
Zijn relatie met zijn collega’s en baas verbeterde, dat hij zelfs een promotie kreeg voor de eerste keer in 5 jaar tijd. 
Het moraal van dit verhaal komt vaker voor. Maar waar komt dat door?
Onderzoekers hebben keer op keer waargenomen dat wanneer iemand een slechte gewoonte overwint of begint met het vormen van een nieuwe gewoonte, er een hele sluw van andere goede gewoonten bijkomt. 
Dit soort gewoonte noemen we een sleutel-steen gewoonte. Een stam gewoonte die ervoor zorgt dat je meerdere sub goede gewoonten overneemt en je leven verandert. 
De reden dat ik je dit verhaal vertel, is omdat je vandaag een gewoonte kiest waarop je gaat focussen voor de rest van deze lessenreeks.
De 3 gewoonten die ik je ga laten zien, zijn 3 van de meest krachtige sleutel-steen gewoonte die er zijn. Deze gewoonten hebben de grootste kans om je leven drastisch te veranderen. Dus zonder eromheen te draaien. 
Hier zijn de 3 meest effectieve sleutel-steen gewoonten. 
Lezen
De meesten van jullie weten het nu al dat ik een enorme fan ben van lezen. Toen ik mijn zelf ontwikkelingsreis begon, was dit de eerste gewoonte die ik in mijn leven gebruikte. Ik zou zowat elke dag lezen op weg naar mijn werk. 
Hierdoor kon ik een boek per week afronden. Goed, een ieder van ons begrijpt dat onderwijs zeer belangrijk is. Dat is waarom we 12 tot 18 jaar op school doorbrengen. 
Scholen zijn in het leven geroepen om ons te onderwijzen. Het probleem is echter, dat de meeste dingen die we op school leren, niet zo handig zijn in het echte leven. 
Wanneer was de laatste keer dat je je geschiedenis- of  wiskundekennis moest gebruiken. Deze dingen zijn leuk om te weten maar zijn niet zo praktisch in onze dagelijkse leven. 
In plaats daarvan moeten we meer leren over sociale vaardigheden. Het handhaven van een goed dieet. Hoe je moet trainen en bijvoorbeeld geld management. Dingen die we niet echt op de juiste manier leren op school. 
Boeken bieden al deze onderwerpen, ze geven je ook verschillende perspectieven over verschillende onderwerpen. 
Bijvoorbeeld, de meeste mensen gaan ervan uit dat je altijd een auto moet kopen. 
Maar als je boeken over beleggen en geldbeheer leest. Dan kom je al snel op het idee, dat het eigenlijk beter is om een auto te leasen. Dit is echt waar. Letterlijk alle autoverkopers die ik persoonlijk ken, leasen hun auto’s. 
Ze kopen hun auto’s niet. Door te lezen zul je vaak merken dat je andere delen van je leven zult aanpassen. 
Als je een boek over lichaamstaal leest, begin je steeds bewuster te worden van je eigen lichaamstaal en die om je heen en als je een boek over geldbeheer leest. Dan begin je een verandering in je bestedingspatroon op te merken. 
Vanwege deze invloed om iets van je leven op een positieve manier te veranderen. Is Lezen zonder twijfel een van de meest krachtige sleutel-steen gewoonte die er zijn. 
Meditatie
Er zijn heel veel video’s over meditatie op YouTube. De reden waarom meditatie zo krachtig is, is vanwege wat het je hersenen aandoet. 
Het traint een deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor wilskracht en voor zelfbeheersing en net als naar de sportschool gaan. 
Als je het traint, wordt het sterker. Dit geeft je de mogelijkheid om bepaalde dingen te doen. Dingen die ik beschouw als superkrachten. 
Je zult op een gegeven moment merken dat je meer controle hebt over je emoties. Wat geweldig is, want vaak keren we terug of geven we toe aan onze verslaving als onze emoties in de war raken. Een ander vrucht dat meditatie kent is het versterken van je concentratie vermogen op één specifieke taak. 
Meditatie is gewoon het actief proberen om je op één ding te concentreren. Dit is tegenwoordig extreem moeilijk voor de meerderheid. Wanneer je begint te mediteren en het tot een gewoonte maakt zul je een drastische toename merken in je vermogen om te focussen. Misschien was je in het verleden het type persoon die  niet eens 2 pagina’s van een boek kon lezen zonder op een zijspoor te raken. 
Zodra je de kracht van meditatie onder de knie hebt zul je merken dat je veel makkelijker en langer je focus kunt vasthouden. Mensen die dit regelmatig doen zijn in staat om hele hoofdstukken te lezen, aan één stuk door. Dit komt doordat de meditatie de maximale automatisme lijn bereikt heeft. 
Het is een gewoonte voor ze geworden en de laatste superkracht die meditatie biedt, is een gevoel van algemeen welzijn. Ken je dat positieve gevoel van “aaaahhh” dat je als kind had? Waar de kleine dingen in het leven je zouden opwinden. Meditatie brengt een dergelijke denkwijze terug. 
Waar je op het bankje van het park kunt gaan zitten en gewoon geestdriftig verrast bent door hoe mooi alles om je heen is. Meditatie is een uiterst krachtige sleutel-steen gewoonte, omdat het een zeer moeilijke gewoonte is om je aan vast te houden. 
Maar als je het kunt krijgen tot een gewoonte die je elke dag automatisch doet. 
Dan betekent het dat je niveau van wilskracht drastisch zal groeien, wat het adopteren van andere gewoonten een fluitje van een cent maakt. 
Fitness en een goed dieet. 
Dit kan variëren van hardlopen tot het heffen van zware gewichten en tot het doen van Calisthenics. 
Fitness is een uitermate krachtige sleutel-steen gewoonte, vanwege de intieme relatie die het heeft met het “gewoonte” dieet. 
Onderzoekers hebben geconstateerd dat de meeste mensen die vasthouden aan een fitness schema vaak schuldig zijn aan het aanpassen van hun dieet, ook al wordt hen verteld dat niet te doen. 
Het is logisch, want als je keihard aan het werken bent in de sportschool,  Zul je minder snel junkfood eten, omdat het “quote on quote” al je harde werk ongedaan maakt. Omdat deze 2 gewoontes eigenlijk samen in een pakket zitten vereist het veel wilskracht om te onderhouden. 
Dus als je succesvol kunt zijn in het maken van deze 2 gewoonten tot dingen die ‘’normaal’’ zijn voor je, dan kun je gemakkelijk kleinere gewoonten aannemen. Voor degenen onder jullie die nieuwsgierig zijn naar hoe wilskracht werkt. 
We zullen dat later bespreken. Maar voor nu, begrijp gewoon dat het werkt als een spier, hoe meer je het traint, hoe sterker het wordt. 
Bovenop de gewoonte van fitness en voeding heeft het een enorme invloed op hoe je je elke dag voelt. 
Veel mensen geven aan moe of suf te zijn en vaak gaat het probleem gepaard met onze voeding of ons gebrek aan beweging. Zodra deze mensen deze 2 goede gewoonten beginnen aan te passen zeggen ze vaak dat ze zich veel beter voelen.
Als je je dagelijks beter begint te voelen. Zal het veel makkelijker zijn om andere goede gewoonten over te nemen en op te bouwen. Deze mogelijkheid om je lichaam van dag tot dag te verbeteren maakt fitness en voeding tot een uiterst krachtige sleutel-steen gewoonte. 

Dus nogmaals, hier zijn de 3 sleutel-steen gewoonte waar we het zojuist over hadden, lezen, meditatie en fitnessen/diëten.

Goed, ik weet het, ik weet het, er zijn tientallen andere goede gewoonten die er zijn. Zoals koude douches, ochtendrituelen, je bed opmaken enz. 

Maar deze 3 belangrijke sleutel-steen gewoonten zijn zonder twijfel drie van de meest krachtige gewoonten die je aan je leven kunt toevoegen. 

Wat ik van jullie wil, is dat je gaat nadenken over de gewoonte waaraan je de rest van deze lessenreeks aan zult werken. Welke van deze gewoontes ga je uitvoeren en vasthouden totdat het de lijn van maximale automatisme bereikt? Wanneer je niet langer hoeft te denken om het te doen. Dat is het doel.

Belangrijk om te weten is ook dat het niet handig is om te multitasken tijdens het opbouwen van nieuwe gewoontes dit komt doordat je genoeg energie en focus moet hebben om één gewoonte tot je eigen te maken. Wij mensen willen vaak veel in één keer – maar zijn slechter in multitasken dan wij denken.  

Probeer niet andere goede gewoonten aan te nemen tegelijkertijd. Totdat die enkele Sleutel-steen gewoonte die je hebt gekozen volledig in je leven is ingebed. Dus wat je nu moet doen is, nadenken over welke van deze 3 gewoontes je gaat kiezen waaraan je je gaat houden voor de rest van deze lessenreeks! 

Maak je keuze en laat me weten wat je hebt gekozen via info@abdullahachahbar.nl. Volgende les gaan we praten over hoe je deze gewoonte kunt beginnen. Hoe je strategisch een trigger moet kiezen die je kansen verhoogt om aan je gewoonte vast te houden. Hoe je dichter bij de maximale automatisme lijn kunt komen zonder er keihard voor te werken en nog veel en veel meer.
bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl
 
als je dit een waardevolle les vindt!
DOWNLOAD dan hier het VOLLEDIGE E-BOEK 

wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *