Les 6: Hoe kun je slechte beslissingen stoppen met wilskracht!

Blogger. Denker. Mentor.

Les 6: Hoe kun je slechte beslissingen stoppen met wilskracht!

In deze les ga ik je voorstellen aan een zeer belangrijk concept dat de manier waarop je naar je leven kijkt en met name je gewoonten, zal veranderen. Een concept genaamd wilskracht
We gaan kijken of wilskracht eigenlijk wel echt bestaat en zo ja, hoe werkt het en uiteindelijk wat er gebeurt als je niveaus van wilskracht dalen tot een zekere drempel?
Een studie werd uitgevoerd in 1998 door een beroemde Psycholoog Roy Baumeister, hij nam drie groepen mensen en liet ze vasten, zodat ze honger kregen. De eerste twee groepen zaten aan een tafel met twee kommen voor hen. 
Eén kom met warme koekjes en één kom radijzen. 
De eerste groep werd verteld dat het zelf service is en dat ze alles willekeurig konden pakken. 
De tweede groep mocht geen koekjes eten en de derde groep was de controlegroep. Zij zaten in een lege kamer zonder eten voor hen. Na een tijdje, werd iedere groep in een andere lege kamer gezet. 
Waar van ze gevraagd werd om aan een paar puzzels te werken. 
Ze kregen te horen dat dit een onderzoek was dat de rationele deel van de hersenen op proef stelde. 
Maar deze puzzels waren eigenlijk onoplosbaar. Waar de onderzoekers naar keken was, hoe lang deze groepen mensen zouden volhouden om deze puzzels op te lossen, voordat ze het zouden opgeven. 
De groep die koekjes mocht eten hield het vol voor ongeveer 20 min, de controlegroep die in een lege kamer zat en geen voedsel kreeg, hield het ook vol voor ongeveer twintig minuten. 
Hier is het interessante deel, de groep die het moest weerstaan om geen koekjes te eten hield het slechts 8 minuten vol
Wat laat deze studie ons eigenlijk zien? Het laat ons in de eerste plaats zien dat wilskracht heel erg reëel is, de groep die zich moest verzetten tegen het eten van de koekjes had een lager niveau van concentratie. 
Iets dat gebruikt werd om weerstand te bieden met het eten van die koekjes en dat ”iets” is wilskracht. 
Ze hadden er veel gebruik van gemaakt voor het verzetten tegen het eten van de koekjes waardoor ze het moeilijker kregen om aan de puzzels te werken. 
De metafoor die men gebruikt over dat wilskracht als een spier werkt is dus eigenlijk helemaal waar! 
Hoe meer je gebruik maakt van deze mentale spier, des te minder je wilskracht zal zijn voor de rest van de dag. De metafoor van wilskracht, dat het als een batterij werkt is ook waar! 
Het blijkt dat we elke dag beginnen met een zekere hoeveelheid wilskracht. Wanneer we mentale krachttraining doen daalt de hoeveelheid wilskracht. 
Net als een batterij zijn er methodes om je wilskracht op te laden. Wanneer de hoeveelheid wilskracht die je hebt daalt onder een bepaalde drempel, gebeuren er interessante dingen. 
De officiële term voor de staat waarin je, je dan bevindt, noemt men “ego uitputting”. Wetenschappers hebben actieve hersenscans uitgevoerd op proefpersonen die hun niveaus van wilskracht met opzet hebben verlaagd. 
Ze kwamen erachter dat wanneer je in een staat van “ego uitputting” zit dat je hersenen letterlijk langzamer werken en daarnaast wordt het alarmsysteem in je hersenen letterlijk zwakker. 
Dit betekent dat je het moeilijker zult hebben om fouten in je werk te ontdekken. Dus je hebt meer kans om het slechter te doen op toetsen en verkeerde dingen te zeggen in belangrijke gesprekken. 
Zoals tijdens  zakelijke bijeenkomsten of klantgesprekken.
Ze vonden ook dat mensen in de staat van ‘’ego uitputting’’ meer moeite hebben met het in controle houden van hun reacties. 
Dit betekent dat er een grotere kans is dat je emotioneel en sneller boos wordt of eerder kan gaan huilen om iets kleins. Niet alleen dat, maar je vermogen om pijn te weerstaan, zal ook drastisch afnemen. 
Studies hebben aangetoond dat mensen die in een staat van ego uitputting verkeren letterlijk meer pijn voelden, als ze hun hoofd in een emmer water staken. 
Vooral wanneer je in de staat van ego uitputting zit, dan wordt het extreem moeilijk voor je om de juiste beslissingen te nemen, dit is om twee redenen.
#1 – Als je in een staat van ego uitputting bent, dan wordt je impulsiever en verleidingen voelen veel sterker aan. 
Een studie wees uit dat wanneer ego uitputtende proefpersonen een verpakte cadeau kregen aangeboden, ze gemiddeld, een enorme toename in hun begeerte voelden om het te openen. 
#2 – Slechte gewoonten die gedrild zijn in je hoofd zoals je rookgewoonte of je drankprobleem, worden extreem moeilijk te weerstaan. Dit is omdat deze gewoonte zo ingebakken zitten in je hersenen, dat ze geen gebruik maken van je wilskracht wanneer je het doet. 
Maar proberen actief weerstand te bieden, kost wel wilskracht. Als je ooit merkt dat je jezelf betrapt op het niet navolgen van je dieet OF met het verzinnen van excuses om niet naar de sportschool te gaan OF zelfs een extreem sterke hunkering hebt naar een drankje, terwijl je al een maand gestopt bent. 
Dan is het zeer waarschijnlijk, omdat je verkeerd in een staat van ego uitputting. Dit is uiterst belangrijke informatie, omdat het laat zien hoeveel onze gewoonten worden beïnvloed door onze niveaus van wilskracht. 
Een voorbeeld: een studie liet zien, dat tijdens het examen leerlingen meer rookten en minder bewogen, meer aten en zelfs slechtere hygiëne hadden. 
Dit komt doordat  al hun wilskracht gericht is op het leren voor hun examens. 
Dit betekent dat ze minder wilskracht hebben voor alle andere dingen. Hier is nog een voorbeeld: als je ooit ziek bent geweest dan heb je waarschijnlijk gemerkt dat je moeite hebt met het vasthouden aan goede gewoonte. 
Dit komt doordat je lichaam tijdens een ziekte meer bezig is met weerstand bieden tegen de ziekte. Het is zelfs onderzocht dat wanneer je ziek bent, je wilskracht drastisch lager is. 
Hierdoor is het zo dat je vaardigheid om de juiste keuze te maken uit het raam kan gooien. Het is ook de reden voor de ongemotiveerde houding en gevoel die erbij komt wanneer je je houdt aan je goede gewoontes. 
Dus nu we weten dat wilskracht echt is en we weten wat er gebeurd als we de staat van ego uitputting binnengaan, dan brengt ons dit bij een aantal goede vragen. 
#1 – Wat verlaagt onze wilskracht gedurende 24 uur en In hoeverre is er een manier om het te conserveren? 
#2 – Hoe kunnen we de wilskracht opladen, zodat we kunnen voorkomen dat we in een staat van ego uitputting blijven? 
#3 – Is er een methode of strategie om de grootte van onze batterij oftewel wilskracht structureel te vergroten? 
In de loop van de volgende drie lessen, zullen we antwoord gaan geven op deze vragen!
                 bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl                      of laat een reactie achter.
 
als je dit een waardevolle les vindt!
DOWNLOAD GRATIS HET VOLLEDIGE E-BOEK HIER

wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *