Les 7: Het Geheim om Gemotiveerd te blijven – Wilskracht Efficiëntie –

Blogger. Denker. Mentor.

Les 7: Het Geheim om Gemotiveerd te blijven – Wilskracht Efficiëntie –

In deze les gaan we het hebben over wat onze niveaus van wilskracht gedurende de dag verminderd? Hoe kunnen we voorkomen dat we te veel wilskracht verliezen? Vervolgens zullen we het gaan hebben over hoe we efficiënter kunnen worden met de manier waarop we onze wilskracht gebruiken zodat we kunnen voorkomen dat we niet in een toestand van ego uitputting komen en blijven.  
Voor degenen die zich niet herinneren wat ego uitputting is, hier een korte uitleg:  Dit is een toestand waarin onze wilskracht niveau onder een bepaalde drempel terechtkomt. 
Wanneer we in een staat van ego uitputting verkeren functioneren onze hersenen letterlijk langzamer en dit veroorzaakt een breed scala aan problemen. Het belangrijkste is dat we nog impulsiever en emotioneler worden en we hebben meer moeite om ons vast te houden aan onze goede gewoontes.
Dus wat zijn de oorzaken die onze wilskracht niveau laat(doet) dalen? 
Nou…
Het blijkt dat er eigenlijk een paar dingen zijn die dit veroorzaken! Vandaag gaan we het hebben over de drie meest voorkomende oorzaken. 
Als eerst zijn mentale processen zeer belangrijk, als ik je zou vertellen om het volgende wiskunde probleem op te lossen: 5 × 5. Dan zou je hier in principe geen wilskracht voor nodig hebben. 
Dit komt, omdat het antwoord 25 bijna automatisch in je hoofd verschijnt. Maar als ik je zou vertellen om een som zoals 134 × 54 op te lossen met pen en papier, dan zou daar wel wat wilskracht voor nodig zijn, want dan zou je er echt even voor moeten zitten om de som op te lossen. 
Wanneer je hard moet nadenken over hoe je iets moet doen dan vergt dat veel wilskracht, zelfs als je op een kantoor werkt zonder fysiek werk. Zwaar werk verrichten maakt het mogelijk om helemaal uitgeput te zijn tegen de tijd dat je thuis bent, omdat je al je wilskracht hebt verbruikt de hele dag door 
Mentale processenconceptuele functies of het denken in al zijn vormen. Makkelijker gezegd, alles waar je jouw hersenen voor moet gebruiken. 

De oplossing voor dit verschijnsel is om het in mindere mate te doen oftewel minder mentale processen. Maar wat kunnen we doen om de hoeveelheid ‘’mentale processen’’ die we de hele dag door hebben te doen verminderen? 

Wat we kunnen doen is efficiëntere manieren vinden om ons werk af te krijgen. Tegenwoordig hebben we rekenmachines je hoeft dus niet afhankelijk te zijn van het met de hand oplossen van ingewikkelde wiskundige problemen.

Laten we zeggen, je werkt op een kantoor en je werk omvat gegevens invoeren, je kunt een manier bedenken om dit proces te automatiseren, een manier vinden om een programma te maken die automatisch de gegevens voor je invoert.
De tweede manier waarop we wilskracht consumeren is wanneer we ons zelf verzetten tegen onze impulsieve drang of driften. 
Als jullie het nog herinneren hebben we in onze vorige les over een bekende studie gesproken. Daar werd een groep proefpersonen verteld om hun drang te weerstaan om de koekjes voor hun neus niet op te eten. Zij hadden een lagere wilskracht dan de andere groep proefpersonen die wél de koekjes mochten eten. Wanneer we actief onze drang bestrijden, verbruiken we onze wilskracht.
Ik ben er zeker van dat velen van jullie zich bevinden in de volgende situatie, dat je snakt naar een sigaret of wat junkfood, maar je zegt tegen jezelf, ‘’NEE’’.
‘’NEE, IK HEB TEGEN MEZELF GEZEGD DAT IK ZAL STOPPEN’’,
Maar de drang blijft en na ongeveer 30 minuten of een uur actief vechten tegen deze aandrang geef je op en laat je jezelf verleiden. De reden dat dit gebeurt is omdat je jouw wilskracht uitput, terwijl je deze driften weerstaat en onthoud dat als je wilskracht niveau te laag wordt. 
Dan kom je in een staat van ego uitputting. Je impulsen worden sterker en uiteindelijk geef je op. Dus wat kunnen we hieraan doen? Er zijn 2 dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je te veel wilskracht verliest, terwijl je jezelf verzet tegen je verleidingen. 
De eerste stap is om je omgeving te veranderen, als je de drang voelt om naar pornografie te kijken als je in bed ligt, moet je uit je kamer komen en iets anders gaan doen. 
Het is zeer waarschijnlijk dat je in je kamer of bed ligt en in combinatie met een bepaald tijdstip de aanleiding kan zijn(oftewel je trigger) voor deze slechte gewoonte, als je dat niet verandert, dan zal deze trigger van je slechte gewoonte tegen je hersenen gaan zeggen, “het is tijd om porno te kijken”. 
Dit keer is precies dezelfde trigger voor de ongewenste gewoonte. Je voelt geen drang naar gewoonten, tenzij er een aanleiding aanwezig is, dus in plaats van te blijven is het beter om het huis uit te gaan en naar de sportschool te gaan. 
Dit doet 2 dingen, het verwijdert de aanleidingen die sporen tot de slechte gewoonte, dus je voelt geen drang om te gaan en het staat je ook toe om een goede gewoonte op te bouwen die je uiteindelijk 
met de slechte gewoonte kan vervangen. Je zou ook je deur open kunnen laten als je iemand bent die graag pornografie met deur gesloten kijkt. Een gevoel van privacy kan de drang doen verdwijnen door de deur open te laten.
Het veranderen van je omgeving vereist. Veel vallen en opstaan (Trial-And-Error) om te zien wat werkt en wat niet. Probeer dus meerdere dingen uit!
Het tweede, is dat je volkomen bewust wordt van de drang zelf. Dit klinkt waarschijnlijk gek maar dit is eigenlijk een van de meest effectieve technieken die er zijn als het gaat om het voorkomen van het terugvallen naar deze slechte gewoontes. 
In feite bleek uit een studie dat proefpersonen die de volgende techniek gebruikten, 2 keer zoveel kans hadden om met hun verslaving te stoppen dan degene die dat niet deden. 
Dus hier volgt de techniek: de volgende keer dat je een drang voelt ga zitten en richt al je aandacht op deze drang. Hoe voelt het? Waar in je lichaam voel je het? 
Denk dan bij jezelf: ‘’Ik heb de neiging om nu een sigaret te roken’’, denk bij jezelf: ‘’ik ben op dit moment de drang aan het aanvoelen’’. 
Dit is een vorm van meditatie die ‘’mindfulness’’ wordt genoemd. Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom deze eenvoudige techniek zo effectief is, bekijk het als volgt: Als je wordt gebeten door een mug dan zal dit gaan jeuken. 
Je gaat het drang voelen om te krabben of je kunt erbij stilstaan en denken bij jezelf ‘’de beet jeukt mega erg!’’  
Door deze negatieve gedachte wordt de jeuk daadwerkelijk erger. Wanneer je ervoor kiest om het te negeren en niet te krabben zul je merken dat de jeuk zal verdwijnen.  
Hetzelfde geldt voor je drangen (driften) als je bewust wordt dat je een drang voelt en je het niet associeert met alles wat negatief is, sta er simpelweg bij stil dat het er is, dan zal het ook vanzelf verdwijnen. 
De derde en laatste manier die de wilskracht niveaus doet dalen, is door iets toe te passen genaamd ‘’beslissing vermoeidheid’’ door simpelweg een keuze te maken die bepaalt welke optie wel of niet moet worden gekozen. Want keuzes, laat je wilskracht niveaus heel veel dalen (zoals snapchat je batterijniveau heel veel laat dalen). 
Sommige wilskracht marketers gebruiken dit eigenlijk in hun voordeel, het is bijvoorbeeld vaak aanwezig op plaatsen zoals in je lokale supermarkt. Bijna alle supermarkten hebben hun snoepjes en kleine snacks vooraan direct naast de kassa. Waarom is dat? 
Nou, want als je aan het winkelen bent, dan maak je alvorens je bij de kassa komt keuzes. Zoals, welke cornflakes zal ik halen, welke groenten zal ik deze week eten, welk brood is gezonder? 
Tegen de tijd dat je bij de kassa bent heb je al een behoorlijke som van je wilskracht verbruikt, tientallen en tientallen kleine beslissingen. Opeens sta je bij een langzaam bewegende rij aan de kassa met een aantal smakelijke lekkernijen voor je. 
Je weet dat je die reep niet moet kopen maar je voelt je impulsief vanwege je lagere niveaus van wilskracht en je pakt toch die reep. Hoe kunnen we dit goed aanpakken?
Een goede manier om te voorkomen dat je vermoeid raakt door te veel beslissingen is bijvoorbeeld het opstellen van een boodschappenlijstje wanneer je thuis bent. 
In de supermarkt hoef je dan alleen nog maar op zoek te gaan naar de artikelen die op je lijstje staan en deze vervolgens af te rekenen. Op deze manier hoef je zelf niet veel keuzes te maken in de supermarkt en dit betekent dat je genoeg wilskracht kunt opbrengen om die lekkernijen bij de kassa te weigeren voor jezelf.  
Hetzelfde is bijvoorbeeld dat het veel meer moeite kost om je schoenen aan te trekken en naar de sportschool te lopen, rijden of fietsen dan de daadwerkelijke training die je daar gaat uitvoeren. 
Het besluit dat je maakt om naar de sportschool te gaan maakt namelijk dat je al wilskracht hebt gebruikt om überhaupt te beslissen dat je gaat.
Wat kunnen we hieraan doen? Het eerste wat je moet doen, is het implementeren van een truc genaamd ‘’implementatie-intentie’’. 
Dit is wanneer je de tijd en plaats noteert dat je iets gaat doen. Wat dit doet is dat het de handeling verwijdert om te beslissen. 
Als je besluit dat je om 21.00 uur naar de sportschool gaan op woensdag maar je schrijft het op maandagavond op, dan zullen je niveaus van wilskracht niet beïnvloed worden.
Het volgende dat je moet doen is gewoon aan je eigen gewoonte vasthouden. Het vergt een enorme hoeveelheid wilskracht om jezelf de eerste keer naar de sportschool te dwingen maar dit neemt geleidelijk af naarmate je meer naar de sportschool gaat en dat is eigenlijk de filosofie van dit boek. 
Het doel is ervoor zorgen dat jezelf zo vaak vasthoudt aan een gewoonte zodat je die lijn van maximale automatisme bereikt waar het niet veel wilskracht meer vereist. 
De laatste manier waarop we “beslissing vermoeidheid” kunnen vermijden is door te leren hoe je geniet van de taak? Er is een reden, waarom we besluiten om taken te doen die we leuk vinden. Wat trouwens niet veel wilskracht vergt, omdat de beslissing al is genomen. 
Een brein hoeft niet echt te beslissen over het wel of niet eten van een chocoladereep. Bijna altijd zal het brein ja zeggen.
Je kunt hetzelfde bereiken door jezelf ervan te overtuigen dat de gewoonte die je probeert op te bouwen het beste is dat je ooit zou kunnen doen. 
Bijvoorbeeld dat je naar de sportschool wilt gaan, als dat het geval is. Dan zou je video’s van YouTube guru’s kunnen bekijken die het hebben over de voordelen van het gaan naar de sportschool. 
Dat het gaan naar de sportschool de beste keus is dat je ooit hebt genomen! Omring jezelf met fitness bezigheden, door bijvoorbeeld te abonneren op YouTube kanalen, reddit-forums die over fitness praten, posters ophangen in je kamer over fitness. 
Als je begint te geloven dat het gaan naar de sportschool je leven op elke manier zal verbeteren en dat het de beste beslissing is die je maar kunt nemen. Dan is het niet meer een moeilijk besluit om naar de sportschool te gaan. 
Onze wilskracht bestaat uit “mentale processen” deze mentale processen kun je vermijden door efficiëntere manieren te vinden om jouw routines afteronden. 
Weerstand bieden tegen driften die je eigenlijk kunt voorkomen door bijv. je omgeving te veranderen of je bewust te worden van de drang zelf en “beslissing vermoeidheid” te verminderen. Wat kan door vooruit te plannen en “implementatie intentie” te gebruiken als de norm, tot het een ingebedde gewoonte is. 
Want dan betekent het dat je niet eens een beslissing hoeft te nemen en jezelf ervan moet overtuigen dat de gewoonte die je probeert op te bouwen het beste ooit is. Het is een onbewuste gewoonte geworden.
Door deze tips te implementeren, zul je merken dat je aanzienlijk minder in een staat van ego-uitputting zult zijn. Wat de hoeveelheid, relapses, ofwel het terugvallen op een slechte gewoonte, drastisch verminderen tijdens het bouwen van je nieuwe gewoontes. 
Vergeet niet dat het onmogelijk is om de staat van je ego uitputting volledig te vermijden, dus de vraag blijft: Hoe kunnen we onze niveaus van wilskracht opladen, zodat zelfs als we in een staat van ‘’ego-uitputting’’ verkeren we uit deze staat kunnen komen en hierover meer in de volgende les.
                      bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl                    of laat een reactie achter

als je dit een waardevolle les vindt!
DOWNLOAD GRATIS HET VOLLEDIGE E-BOEK HIER

wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *