Les 8: Hoe laad je wilskracht op?

Blogger. Denker. Mentor.

Les 8: Hoe laad je wilskracht op?

In deze les moeten we weten dat onze niveaus van wilskracht worden uitgeput gedurende dag door verschillende dingen. Dit kan ertoe leiden dat we in een staat  van ego uitputting terechtkomen waardoor het super eenvoudig wordt om impulsief te worden en onze goede gewoonten over te slaan. 
Het is dus cruciaal dat we niet te lang in deze toestand blijven. Dat roept de vraag op, hoe kunnen we onze niveaus van wilskracht herladen zodat we uit de staat van ego uitputting kunnen komen? 
Ik denk dat de beste manier om deze les te beginnen is door een kijkje te nemen naar een onderzoek dat werd uitgevoerd aan de Columbia University in New York, door Professor Jonathan Levav. 
Zijn team bekeek meer dan duizend zaken van rechters die aan de parool commissie werkten. Deze rechters moesten beslissen of een gevangene wel of niet zou worden vrijgelaten in de maatschappij. 
Onderzoekers merkten iets interessants op. De grootste indicator voor het wel of niet krijgen van een voorwaardelijke vrijlating was niet de misdaden die ze pleegden of het aantal jaren dat ze dienden te zitten of zelfs hoe goed ze gerehabiliteerd waren. 
Het was eigenlijk precies het tijdstip van de dag waarop ze kwamen opdagen voor de rechtbank.
De studie kwam tot de conclusie dat gevangenen die vroeg in de ochtend verschenen, de grootste kans hebben op goedkeuring. Een kans van 65%, echter daalde dit percentage steeds meer. De gevangenen die later in de ochtend vlak voor de lunch verschenen hadden maar 20% kans om goedgekeurd te worden.  
Dit is zo vanwege het feit dat iedere keer als de rechter een beslissing neemt – hij een deel van zijn wilskracht gebruikt. 
Dit wordt “beslissing vermoeidheid” genoemd. In de vorige les hadden we dit verschijnsel uitvoerig besproken. Naarmate het niveau van de wilskracht van rechters daalt, wordt het steeds moeilijker voor hem of haar om deze beslissingen te nemen. 
Omdat de rechters het verzoek om voorwaardelijke vrijlating eenvoudigweg zouden ontkennen omdat dit schijnbaar veiliger is. 
Als je als rechter zijnde niet zeker weet wat de juiste beslissing is – is het veiliger om deze gedetineerde gevangen te houden dan dat je ze rond het middaguur vrij laat. Na de lunchpauze van de juryleden keerde plotseling het goedkeuringspercentage terug naar ongeveer 60%. 
Deze studie laat ons zien hoeveel een verschil we kunnen maken als we onze niveaus van wilskracht opladen. De manier waarop we dat doen komt neer op twee dingen die de rechters deden tijdens hun korte lunchpauze. 
#1: eten: we weten allemaal dat ons lichaam voedsel nodig heeft om te kunnen functioneren. Dus: het is geen verrassing dat dit een direct effect heeft op onze wilskracht. Toch kunnen we ons niet volproppen met junkfood of snoep en verwachten dat we ons geweldig gaan voelen. 
In 2007 werd er een studie uitgevoerd op een grote groep middelbare scholieren. De onderzoekers verdeelde de studenten in 3 groepen. De 1e groep kreeg een laag-glycemisch ontbijt met voedsel zoals eieren en grapefruit. 
Voor degenen die niet weten wat een glycemische index is: dit is het effect van voedsel op je bloedglucosegehalte, hoe lager de glycemische index van het voedsel is, des te langzamer verhoogt het uw bloedglucosewaarden. 
De 2e groep kreeg een hoog glycemisch ontbijt, dus voedsel zoals muffins en pop-taarten en de derde en laatste groep was de controlegroep en ze kregen te horen dat ze het ontbijt helemaal moesten overslaan. 
De onderzoekers vroegen de leerkrachten, die niet op de hoogte waren van wat hun studenten voor het ontbijt hadden, elk van hun studenten tijdens de ochtendlessen die ongeveer van 8 tot 10.30 uur duurden te beoordelen. 
Studenten werden beoordeeld op hun academische prestaties, waaronder zaken als hoe geconcentreerd ze waren tijdens de les en hoe goed ze zich gedragen. 
De studenten die het lage-glycemische ontbijt hadden gevolgd, scoorden bijna allemaal hoog op hun academische prestaties gedurende de hele ochtend. 
Studenten met een hoog-glycemisch ontbijt deden het goed tijdens het 1e uur van de les, maar na ongeveer 9.00 uur begonnen ze hun focus en hun academische prestaties te verliezen. De studenten die het ontbijt oversloegen presteerden het slechtst. 
Ze hadden het heel moeilijk en hadden weinig aandacht te besteden. Ze hadden de laagste academische prestatiescore van alle 3 de groepen.
Deze studie laat ons dus goed zien dat er een correlatie is tussen onze bloedglucosespiegels en onze niveaus van wilskracht. 
Daarnaast laat het zien hoe onze hersenen glucose nodig hebben om te opereren. Maar hoge-glycemische voedingsmiddelen zoals muffins en koekjes worden heel snel verteerd. Dus dan heb je voor een korte periode brandstof. 
Vervolgens heb je meer brandstof nodig voor je brein maar kort daarna raakt deze brandstof weer op. Dit is de reden waarom de studenten die hoog-glycemische voedingsmiddelen als ontbijt aten, ná 9 uur ‘s morgens stoppen met goed presteren. Dit wordt veroorzaakt doordat ze geen brandstof meer voor hun brein hebben. 
Zonder brandstof kan de wilskracht niet herladen worden. Aan de andere kant duurt het veel langer voordat laag-glycemisch voedsel zoals eieren verteert.
Waardoor het zorgt voor een gestage stijging van de bloedglucosewaarden. De studenten die een laag-glycemisch ontbijt aten hadden brandstof voor de hele ochtend. 
Hierdoor konden ze hun niveau van wilskracht behouden en goed presteren. De studenten die het ontbijt volledig oversloegen hadden geen brandstof. 
Daardoor presteerden ze het slechtst, interessant genoeg na de ochtendlessen kregen alle 3 groepen dezelfde maaltijd tijdens de lunch meldden de leraren vervolgens geen verschil in academische prestaties tussen de 3 groepen voor de middaglessen. 
Dus als je je wilskracht wil opladen, is het het beste om laag glycemische voedsel te eten zoals vlees, groenten, noten of zelfs bepaalde vruchten.
#2: stand-by modus:  de volgende manier om ons niveau van wilskracht op te laden, is door onze hersen modus te veranderen als we te maken hebben met zaken als beslissing vermoeidheid of mentale processen. 
Ons brein is op iets dat we denk-modus noemen. In deze modus worden onze niveaus van wilskracht voortdurend drooggelegd. Net zoals de batterijniveaus op je telefoon wanneer je video’s bekijkt, dan gaat het behoorlijk snel omlaag. Als we effectief ons niveau van wilskracht willen opladen. 
Moeten we onze hersenen schakelen naar de zogenaamde stand-by modus, dit staat gelijk aan het uitschakelen van je telefoon en het opladen. 
Zoals we allemaal weten, worden onze telefoons aanzienlijk sneller opgeladen, als we ze niet tegelijkertijd gebruiken. Wanneer je in de stand-by modus bent, neem je geen moeilijke beslissingen en je denkt nergens over na. 
Je laat je geest op een natuurlijke manier ronddwalen en je geniet van de dingen om je heen.
Een goede manier om naar de stand-by modus te gaan is bijvoorbeeld door het maken van een korte wandeling.. 
Als je een wandeling maakt ben je plotseling omringd door een heleboel andere dingen, zo zijn er zijn bomen om naar te kijken, vogels om naar te luisteren en je laat jezelf een pauze nemen van al het werk dat je hebt gedaan. 
Studies hebben aangetoond dat slechts 5 tot 10 minuten op straat lopen ons brein genoeg tijd geeft om een aanzienlijke hoeveelheid wilskracht op te laden. 
Nu zijn er ontelbare andere manieren om naar de stand-by modus te gaan. Dus het is echt aan jou om te beslissen, wat je persoonlijk wilt doen. Als ik werk heb ik de neiging om ongeveer 2 tot 3 uur per keer te werken, wanneer ik het gevoel heb dat ik behoorlijk wat wilskracht heb verbruikt, schakel ik de denkmodus uit. 
Dit doe ik door een aantal leuke YouTube-video’s, een aflevering van een Netflix-serie te bekijken of zelfs gewoon te kletsen met een paar van mijn vrienden. 
Na ongeveer 30 minuten zijn mijn wilskracht niveaus vanzelf weer opgeladen en ga ik terug naar mijn werk. Als je iemand bent die veel te veel denkt en moeite hebt om de denk modus uit te schakelen en te ontspannen. 
Stel ik voor dat je de gewoonte van meditatie bekijkt. Ik denk in feite dat er een zeer grote kans dat meditatie de beste gewoonte voor je kan zijn. 
Als je de gewoonte krijgt om te mediteren en het vermogen hebt om je geest tot rust te brengen en je gedachten onder controle te houden, zal dat je leven drastisch verbeteren. 
#3: slapen: Tot slot is de laatste manier waarop we onze niveaus van wilskracht kunnen verbeteren, door goed te slapen. 
Als we slapen gebeuren er verschillende dingen. Ten eerste geven we onze hersenen de kans om de denkmodus voor langere tijd uit te schakelen. Hierdoor kan onze wilskracht opgeladen worden. 
Als we slapen krijgen we geen glucose binnen via voedsel, dit is dan ook niet nodig. Op deze momenten hebben onze hersenen een stuk minder glucose nodig om te functioneren. 
Ons lichaam werkt ook efficiënter met de glucose die al in onze bloedbaan zit, dit zodat je ‘s nachts niets hoeft te eten om onze niveaus van wilskracht op te laden. 
Interessant is dat als je niet genoeg slaapt, het vermogen van je lichaam om glucose te verwerken wordt aangetast. Dit verklaart waarom de meeste mensen de neiging hebben om hun goede gewoontes los te laten en te “relapse” ofwel terugvallen. 
Dit komt door een slechte nachtrust.
Kort samengevat zijn er 3 dingen die je kunt doen om je niveau van wilskracht op te laden: 
#1, je maaltijd moet veel laag glycemisch voedsel bevatten, zoals vlees en groenten in plaats van hoog glycemisch voedsel zoals wafels en pannenkoeken. 
#2, Je moet je ontspannen als je voelt dat je de staat van ego uitputting binnengaat, door de denkmodus uit te schakelen en in de stand-bymodus te gaan. 
#3, het belangrijkste is vooral een goede nachtrust hebben. 
Ik wil een ding duidelijk maken: wat we in deze les hebben behandeld is enkel de biologische manier waarop ons lichaam onze wilskracht al geruime tijd oplaadt. 
Lang geloofde men dat deze verantwoordelijk waren voor de meerderheid van de wilskracht die we de hele dag hebben. 
Toch wijzen recente studies op het feit dat hoe groot deze invloed ook is. Wat er in ons hoofd gebeurt, hoe wij denken dat wilskracht werkt en onze motivaties zijn enorm belangrijk..
Deze psychologische factoren kunnen feitelijk meer van invloed zijn op onze niveaus van wilskracht dan deze biologische factoren. 
Dus zullen we deze psychologische factoren bespreken in de volgende les.
                    bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl                      of laat een reactie achter
                       als je dit een waardevolle les vindt!                             DOWNLOAD GRATIS HET VOLLEDIGE E-BOEK HIER

wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *