Les 9: 5 Levens Hacks die je motiveren om wat dan ook te doen?

Blogger. Denker. Mentor.

Les 9: 5 Levens Hacks die je motiveren om wat dan ook te doen?

In de vorige les spraken we over drie biologische factoren die van invloed zijn op hoe we het level van onze wilskracht kunnen opladen gedurende de dag.  

Ik ben er zeker van dat veel van jullie dachten dat deze factoren verantwoordelijk zijn voor de meerderheid van onze wilskracht. 

Dit was in feite de veronderstelling van de hele wetenschappelijke gemeenschap voor een lange periode ten opzichte van recente studies. 

Maar, recente studies geven aan dat deze biologische factoren misschien toch niet zo belangrijk zijn als dat we dachten. 

In plaats van dat we denken dat biologische factoren 70% verantwoordelijk zijn voor onze wilskracht blijkt dat het echter maar 30% is van onze wilskracht. 

Wat in onze hoofd afspeelt heeft dus met betrekking tot onze wilskracht niveau veel meer invloed. 

Dat is waar we het vandaag over gaan hebben zijn 5 psychologische factoren die je meer gemotiveerd maken en je wilskracht levels doen toenemen, zodat je uit de staat van ego putting zult blijven. 

Het eerste waar we naar kijken is iets genaamd chunking. Eén van de beste voorbeelden van chunking komt van een van de grootste goochelaars ter wereld, David Blaine.

Blaine staat bekend om zijn stunts waarin hij zijn uithoudingsvermogen test. Zo heeft hij zichzelf ingekapseld in een blok ijs voor meer dan 63 uur.

Wij kunnen ons alleen voorstellen hoeveel wilskracht dat vergt. Hoe hij erin slaagde is door chunking te gebruiken, hierdoor kreeg hij namelijk een constante toevoer van wilskracht.

Chunking is wanneer je een grote taak opdeelt in piepklein stukken. Blaine, in plaats van zich te concentreren op het totale aantal uren splitste hij de totale tijd van 60 uur die hij wilde spenderen in een blok ijs, naar één uur. 

Hij vertelde zichzelf: “ik moet het volgende uur gewoon opnieuw volhouden,”. En dit herhaalde hij elk uur opnieuw. 

De reden dat dit werkt is doordat het brein zo ontworpen is dat het zo efficiënt mogelijke je wilskracht verbruikt om energie te besparen. 

We hebben eigenlijk een bijna onbeperkte hoeveelheid wilskracht. 

We hebben allemaal een punt in tijd. Waar onze hersenen gewoonweg zeggen: “Nee, je hebt genoeg gebruikt, dit is alles wat je vandaag krijgt”. 

Dus als je een lastige taak hebt, zegt je brein: “Nee, we kunnen deze taak niet uitvoeren. Het is te groot, we hebben niet genoeg wilskracht om het te doen”. 

Maar als je chunking gebruikt, en je focust je op een klein stukje.

Dan zegt je brein, “Hey, dit kunnen we wel aan hoor. Hier is een beetje extra wilskracht.’’

Dat is waarom ik in een van onze eerdere lessen zei, dat we ons moeten settelen bij het maken instellen van een lage balk voor onze routines, wat de minimale hoeveelheid werk is die je jezelf toestaat om te doen. 

We zijn in feite chunking aan het gebruiken. Om extra wilskracht te krijgen, net genoeg om mezelf te dwingen om me aan een gewoonte te houden. 

Dus hoe kunnen we dit gebruiken in ons dagelijks leven. In plaats van jezelf wijs te maken dat je die 5 Pagina’s van je schoolverslag nu gaat voltooien? 

Krijg je meer wilskracht, meer tijd en raak je meer gemotiveerd. Als je het tegen jezelf zegt. “Je gaat één alinea afmaken per keer en ziet vervolgens wel hoe het loopt”. 

Bovenop dit, chunking verhoogt ook de hoeveelheid vertrouwen. 

Dit is een mooi bruggetje naar de volgende psychologische factor, namelijk vertrouwen.

Vertrouwen beïnvloedt onze niveaus van wilskracht. Hoe meer vertrouwen je hebt in een taak, hoe minder wilskracht het vereist om de taak af te ronden.

Laten we zeggen dat je 20 kilo wilt verliezen. Als ik willekeurige vreemdelingen op straat vraag hoe zeker ze hierover zijn? 

Zullen de meeste mensen zeggen dat ze daar helemaal geen vertrouwen in hebben. Maar als we daar het begrip chunking bij gebruiken en het totaal reduceren naar één kilo zal het meteen wat geloofwaardiger overkomen. 

Chunking draait om kleine overwinningen. Door op deze kleine mijlpalen te letten en deze ook te vieren met jezelf krijg je steeds meer vertrouwen in het bereiken van je uiteindelijke doel. 

Je gaat na verloop van enige tijd geloven dat je het werkelijkheid kunt maken. dit is een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen. 

Een voorbeeld is: wanneer iemand wilt afvallen is het zeer effectief om hier een hulpmiddel bij te gebruiken. 

Zo kan je bijvoorbeeld een app downloaden (denk aan MyFitnessPal). Hiermee kun je de voortgang bijhouden en uiteindelijk je groei bekijken. 

Dit zal je zelfvertrouwen een boost geven en helpt bij het vasthouden van je fitness-routine en je dieet. 

De derde psychologische factor is: perspectief van wilskracht.

Een andere effectieve manier om onze wilskracht niveau te beïnvloeden, is door onze perceptie te veranderen jegens wilskracht. 

Nu weet ik dat ik in de vorige lessen heb aangegeven dat je zaken zoals ego uitputting moet vermijden en ik leerde je over manieren hoe wilskracht daalt. 

Deze zaken zijn echt en hebben zo hun doelen. 

Maar een studie dat in 2010 is uitgevoerd door professor Job V. Erachter komen wat onze perspectief is richting onze wilskracht en dat dit een grote rol kan spelen.

Denk bijvoorbeeld dat je gelooft dat wilskracht een grens heeft. Zo zal je meer verlies lijden dan een individu die denkt dat wilskracht onbeperkt is. 

Wat kunnen we hieraan doen? De waarheid vaststellen over wilskracht voor nu en altijd. 

De waarheid is dat onze wilskracht veel hoger is dan de hoeveelheid die wij de hele dag door gebruiken. 

Onze hersenen stellen er gewoon graag een limiet op. Echter, als je dit boek volledig hebt bestudeerd, dan heb je kennis over hoe dit allemaal werkt en kennis is macht. 

Dit betekent dat je meer controle hebt over je wilskracht. 

Ik geloof er daarom in dat door wilskracht te bestuderen, ik meer kan leren over hoe ik mijn onbeperkte wilskracht kan activeren. 

Door alleen te geloven in deze verschijnsel, zul je merken dat je meer wilskracht zult hebben in de nabije toekomst. 

De vierde psychologische factor is identiteit: 

Als je een identiteit hebt die op een lijn staat met je doelen  daalt de hoeveelheid wilskracht die ervoor nodig is enorm. 

Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kunnen we onze identiteit veranderen? 

De beste manier om het te doen is door voorzichtig te zijn met onze taal. De manier waarop we dingen formuleren zal van invloed zijn op hoe we onszelf zien. 

Een voorbeeld: stel dat er een drang bestaat in je om die sigaret op te roken. 

In plaats van te denken, “ik mag niet roken, ik moet weerstand bieden. Ik vertelde mezelf dat ik zou moeten stoppen”. 

Moeten we denken, “ik ben geen roker”. De persoon in het eerste voorbeeld identificeert zichzelf nog steeds als een roker, die probeert te stoppen. 

Terwijl de persoon in het tweede voorbeeld zichzelf identificeert als iemand die helemaal geen roker is. 

In de loop van de tijd zul je geloven in deze nieuwe identiteit en hiermee zul je het benodigde wilskracht om je te houden aan je doel reduceren en het dus letterlijk vergemakkelijken. Een andere effectieve hack die je kunt gebruiken is.

Vervang woorden zoals, “IK KAN NIET, IK MOET of IK MOET WEL” met “IK WIL”. 

de eerste drie zinsdelen worden gebruikt door mensen die zich nog steeds identificeren met zijn oude ik. Die zo wanhopig proberen te stoppen. 

Maar als je de zin gebruikt, “ik wil” dan accepteer je jouw nieuwe identiteit.

De vijfde psychologische factor is: denken van hoog niveau:

Dit is de laatste manier hoe we onze wilskracht kunnen beïnvloeden en onze geest kunnen veranderen. Door het denken van hoog niveau te implementeren.

Een onderzoek dat in 2006 door professor Fujita werd uitgevoerd, vond dat mensen die meer tijd spenderen met “hoog niveau denken”. 

Een significant hoger niveau van wilskracht hebben dan de mensen die zich bezighouden met taken die een laag niveau denkwijze vergt. 

Nu, wat is het verschil tussen deze twee bekende overdenkingen. 

Lage level denken is wanneer je denkt aan de korte termijn en nadenkt over specifieke zaken, zoals nadenken over hoe je naar de sportschool zult gaan, hoe je vet gaat verliezen of welke voedsel je gaat eten? 

Hoog niveau denken aan de andere kant is, wanneer je denkt aan meer algemene en lange termijn ideeën. 

Dus wanneer je nadenkt over, waarom ga je naar de sportschool? Waarom probeer je af te vallen of waarom verander je je dieet? 

Er is niets mis met het denken op laag niveau, omdat ze nodig zijn om vooruit te plannen. Je kunt niet dineren tenzij je nadenkt over wat je gaat koken. 

Uiteindelijk is het wel het best om meer tijd te besteden aan het denken op hoog niveau. Hoog niveau denken creëert een gevoel van betekenis en geeft je een doel. 

Als je nadenkt over waarom je je dieet verandert? 

Dan ga je naar verloop van tijd het veranderen van je dieet zien als het beste alternatief. 

Een zeer goede oefening die ik iedereen aanbeveel om uit te proberen is, om “DE SLEUTEL STEEN GEWOONTE” die je in dit boek probeert op te bouwen te gebruiken, voor de oefening die nu volgt, “Schrijf of vul een hele pagina met de redenen van waarom je deze gewoonte wilt vasthouden.”

Kortom: er zijn 5 krachtig manieren waarop je je wilskracht kunt vergroten en meer gemotiveerd kunt raken. 

#1 CHUNKING(in delen verbreken). 

– je grote doelen in kleine taken verdelen 

#2 het VERGROTEN van je VERTROUWEN. 

– zodat je daadwerkelijk gaat geloven dat je doelen haalbaar zijn. 

#3 de manier WAAROP je naar WILSKRACHT kijkt VERANDEREN.

– Dat je iemand bent die in zijn onbeperkte bron van wilskracht kan komen door het studeren en praktiseren van het fenomeen. 

#4 IDENTITEIT te VERANDEREN. 

– Het is makkelijker om te stoppen met roken. Als je je niet identificeert als een roker.

#5 het DENKEN in HOOG NIVEAU. 

– Waarom probeer je deze Sleutel Steen Gewoonte op te bouwen?

Gewoon om iets te verduidelijken: de biologische factoren waar we het in de vorige lessen over hebben gehad zijn nog steeds belangrijk. 

Het zal nog steeds heel moeilijk voor je zijn om je te houden aan je gewoonte als je de nacht ervoor amper hebt geslapen. 

Maar onderzoeken wijzen simpelweg op het feit dat de psychologische factoren een grotere rol spelen. 

Ik weet dat ik eerder heb aangegeven dat we veel meer wilskracht hebben dan we denken. 

Dus in onze volgende les gaan we hebben over, hoe we de hoeveelheid wilskracht kunnen vergroten?

                           bij vragen kun je mailen naar info@abdullahachahbar.nl                       of laat een reactie achter.

als je dit een waardevolle les vindt!
DOWNLOAD GRATIS HET VOLLEDIGE E-BOEK HIER

wil je meer video en foto content. bekijk dan al mijn sociale media kanalen hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *